۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۶۸۴۱۰۶

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران، به ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 16 تیرماه 1400 به شرح ذیل است:

 

سکه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران، به ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۸۰۴ دلار و ۲۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۱۳۹ تومان است.

 

قیمت دلار ۱۶ تیر ۱۴۰۰ به ۲۴ هزار و ۶۴۴ تومان رسید

قیمت دلار آمریکا (اسکناس) امروز چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی برای خرید ۲۴ هزار و ۱۵۶ تومان و برای فروش ۲۴ هزار و ۶۴۴ تومان است.

امروز در صرافی‌های بانکی همچنین قیمت هر اسکناس یورو برای خرید به ۲۹ هزار و ۵۶ تومان و برای فروش به ۲۹ هزار و ۶۴۳ تومان رسید.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۴/۱۶

به دنبال لغو گفت وگوهای گروه اوپک پلاس بر سر افزایش مدیریت شده تولید که سبب تقویت احتمال افزایش خودسرانه تولید توسط کشورهای عضو شده، قیمت نفت پس از کاهش قابل توجه در جلسه قبل، امروز نیز شاهد افت اندکی بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 29 سنت معادل 0.39 درصد کاهش به 74 دلار و 24 سنت رسید. نفت برنت دیروز بیش از 3 درصد افت داشت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه اوت هم پس از کاهش بیش از 2 درصدی جلسه قبل امروز با 14 سنت معادل 0.05 درصد کاهش به 73 دلار و 33 سنت رسید.

وزرای انرژی کشورهای عضو گروه اوپک پلاس روز دوشنبه بدون هیچ نتیجه ای نشست خود در مورد سیاست تولید نفت را خاتمه دادند.
اختلاف نظر بین عربستان، بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک و امارات که مخالف تمدید محدودیت های داوطلبانه اعمال شده بر تولید بود، عامل اصلی شکست گفت وگوها بود.

لوئیز دیکسون، تحلیلگر موسسه ریستاد انرژی در این باره گفت: «این احتمال وجود دارد که یک عضو جدا شده گروه اوپک پلاس تصمیم به افزایش بی رویه تولید نفت خود بگیرد.»

با این وجود، دیکسون معتقد است «تقاضای بالایی در بازار به ویژه در آمریکا برای مصرف وجود دارد و نفت در حال گرانتر شدن برای مصرف کنندگان و صنایع است.»

اوپک روز جمعه افزایش 2 میلیون بشکه ای تولید در فاصله ماه های آگوست و دسامبر و تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال آینده را به رای گذاشت، اما مقاومت امارات مانع از دستیابی به توافق شد.

شکست گفت وگوها دیروز ابتدا سبب افزایش قیمت نفت شد به نحوی که قیمت نفت خام آمریکا به بالاترین رقم از سال 2014 رسید، اما بعدا افت قیمت ها آغاز شد.

 

شاخص بورس به رشد ۸۳۵ واحدی بسنده کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 932میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 485میلیارد تومان در بیش از 697هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 835واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 282هزار و 22واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری غدیر و گروه مپنا شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و پالایش نفت تهرن با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

 

وام طرح ملی مسکن ۲۵۰ میلیون تومان شد

حبیب‌الله طاهرخانی در مراسم مبهره‌برداری وکلنگ‌زنی 2200 میلیارد تومان پروژه زیربنایی در شهر جدید پردیس، اظهار کرد: از زمان تشکیل شهرهای جدید 457 پروژه زیرساختی ر شهرهای جدید ایران اجرا شده که از این تعداد 160 پروژه در سال‌های 98 و 99 اجرا شده است.

وی با یادآوری این‌که طی سال 98 و 99 با بخش‌ خصوصی 10 هزار میلیارد تومان برای توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی قرارداد مشارکتی امضا شد، تصریح کرد:‌ رشد جمعیت در شهرهای در مقایسه با متوسط کشور 7 برابر است و تمام خدمات زیربنایی و روبنایی این شهرها تامین شده و می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران گفت: در شهرهای جدید شهرک‌سازی انجام می‌شود،‌چراکه عرضه مسکن نیازمند زمین برنامه‌ریزی شده دارد که کار ساده‌ای نیست.

طاهرخانی تصریح کرد: با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی در شهرهای جدید 125 هزار مسکن طرح ملی مسکن در دست ساخت است.

وی از افزایش وام طرح ملی مسکن به 250 میلیون تومان خبر داد و اضافه کرد: این میزان تسهیلات با توجه به هزینه ساخت هرمترمربع 4 میلیون تومانی، حدود 50 درصد هزینه‌های ساخت واحدهای طرح مذکور را تامین می‌کند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات